Home » Zelfzorg voor ouders » Mijn kind gunt mij geen me-time. Hoe kan ik ongestoord genieten van mijn moment voor mezelf?

Mijn kind gunt mij geen me-time. Hoe kan ik ongestoord genieten van mijn moment voor mezelf?

door | 24 jan, 2024 | opvoeding en ouderschap, Zelfzorg voor ouders

Als moeder is een kostbaar momentje van me-time soms lastig te vinden in de drukte die het ouderschap met zich meebrengt. Maar wat nou als je eindelijk jouw rust moment hebt gevonden maar, jouw kind vraagt dan alsnog de hele tijd aandacht van jou? Kun je nog niet genieten van die Netflix serie, jouw boek of wat dan ook. Het lijkt er wel op alsof je kind het erom doet en jouw geen me-time moment gunt. Hoe ga je hiermee om zonder boos te worden en zorg je ervoor dat jij alsnog kunt genieten van jouw me-time moment? In deze blog duiken we in de redenen achter dit gedrag, en delen we enkele praktische tips om voortaan ongestoord te kunnen genieten van jouw me-time moment.

Herkenbare momenten dat kinderen negatieve aandacht vragen

Het lijkt er soms op alsof kinderen het erom doen, juist op die momenten dat je even de aandacht op iets anders moet hebben komt je kind ertussendoor en vraagt om negatieve aandacht. Die momenten voor jezelf heb je toch echt nodig om een leuke moeder te blijven en de sfeer in het gezin goed te houden. Hier zijn enkele herkenbare voorbeelden van momenten waarop kinderen negatieve aandacht kunnen zoeken en suggesties voor hoe ouders hiermee om kunnen gaan:

1.Tijdens telefoongesprekken:

  • Voorbeeld: Je bent aan de telefoon en je kind begint plotseling luidruchtig te worden.
  • Wat te doen: Leg vooraf uit dat je even moet bellen en geef je kind iets om zich mee te vermaken, zoals een tekening of een boek.

2. Bij het werken op de computer:

  • Voorbeeld: Je probeert wat werk te doen op de computer en je kind begint aan je bureau te trekken.
  • Wat te doen: Creëer een speciale ruimte voor je kind met speelgoed en activiteiten terwijl jij werkt. Geef positieve aandacht wanneer ze zich hiermee bezighouden.

3. Tijdens het koken:

  • Voorbeeld: Je bent druk bezig met koken en je kind begint aan je broek te trekken.
  • Wat te doen: Betrek je kind bij het kookproces door hen kleine taken te geven, zoals groenten wassen of ingrediënten aangeven. Zo voelen ze zich betrokken en krijgen ze positieve aandacht. Of zet gewoon de tv aan als je aan het koken bent, zo weet je bijna zeker dat ze niet in de keuken komen en dat het veilig is met hete pannen.

4. Bij het lezen van een boek of tijdschrift:

  • Voorbeeld: Je zit rustig te lezen en je kind begint aan het boek te trekken.
  • Wat te doen: Creëer een leeshoekje voor je kind met hun eigen boekjes. Moedig hen aan om naast je te zitten en samen te lezen, waardoor je een positieve leeservaring deelt.

5. Tijdens huishoudelijke taken:

    • Voorbeeld: Je bent bezig met huishoudelijke taken en je kind begint met opzettelijke rommel te maken.
    • Wat te doen: Geef je kind kleine, veilige taken die ze kunnen doen terwijl jij bezig bent. Dit geeft hen een gevoel van eigenwaarde en zorgt ervoor dat ze positieve aandacht krijgen.

Hoe zorg ik dat ik als ouder kan genieten van mijn me-time moment?

Kinderen voelen feilloos aan wanneer jij een moment voor jezelf wilt en dus even geen aandacht voor je kind hebt. Het lijkt wel alsof je kind de hele dag aandacht van jou vraagt. Ook al heeft je kind een sterke wil, je hoeft hier niet altijd gehoor aan te geven want ook jij mag voor jezelf zorgen en tijd voor jezelf hebben als ouder. Het is zelfs een must om het ouderschap minder zwaar te kunnen maken. Hoe zorg je er nou voor dat jij elke dag kunt genieten van een moment me-time?

Routines en me-time gewoontes

Me-time momenten moet je zelf pakken door jouw grenzen aan te geven en er een gewoonte van te maken dat jij ook in een druk gezinsleven dagelijks jouw momenten voor jezelf hebt. Niemand anders kan deze momenten voor jou creëren want, het is niet aan je kind wanneer jij je rust momenten mag pakken. Me time momenten bepaal jij zelf, wees dus duidelijk hierin. Leer dus grenzen aangeven en bepaal wanneer je wel en niet gestoord mag worden.

De 3-B regel voor een rustig me time moment als ouder

Als ouder kan je bijvoorbeeld afspraken maken met je kinderen op welke momenten jij niet gestoord wilt worden. Je kan een eigen me-time kamertje inrichten met op de deur een stoplicht, rood is niet storen omdat je me-time hebt. Laat het voor iedereen duidelijk zijn dat jij even niet gestoord wilt worden. Stem jouw me-time momenten ook af met jouw partner. Geef aan je kinderen aan dat jij niet gestoord wilt worden behalve bij Brand, Breuk of Bloed. Want dan is er serieus iets ernstigs aan de hand en hebben ze jou echt nodig. Geef kinderen tijdens jouw me-time moment vertrouwen door alle klusjes en taken die ze op dat moment willen doen, zelf mogen doen. Het vraagt van jou als ouder om de controle los te laten maar je zult zien dat je kind hier een enorm zelfvertrouwen en jij jouw me time moment ervoor terug krijgt.

Echte aanwezigheid

Als jij routines en gewoontes hebt van momenten dat jij écht tijd vrij maakt voor je kinderen, gaat je kind eraan wennen dat het even een moment zichzelf moet vermaken. Deze momenten zullen voor je kind gemakkelijker zijn als jij op de momenten dat jullie tijd samen hebben, ook echt met jouw volle aandacht aanwezig bent bij jouw kind. Maak van jullie momenten samen ook echt een fijne en gezellige tijd. Dit hoeft helemaal niet lang te duren maar soms zorgt vijf minuten oprechte aandacht voor je kind er al voor dat het een half uur alleen kan spelen. Deze momenten van oprechte aandacht hebben kinderen nodig want, als jij regelmatig deze fijne en gezellige momenten met je kind hebt gehad, met echte aanwezigheid waarin je ook beschikbaar bent voor je kind  – en dus geen halve aandacht terwijl je op je telefoon zit – dan kan je kind vaak makkelijker omgaan met dit moment voor jezelf. En juist op de momenten dat je iets voor jezelf wilt doen lijkt het alsof je kind dan extra aandacht vraagt. Het is dus een teken dat je kind die dag of de laatste tijd te weinig aandacht hebt gegeven. Besteed daarom voordat jij in je me time moment stapt vijf minuten oprechte aandacht aan je kind. Je zult zien dat je daarna steeds gemakkelijker even iets voor jezelf kunt doen.

Wil jij na het lezen van deze blog nog extra persoonlijke tips om te zorgen dat jij weer kunt genieten van jouw Me-time moment? Plan dan een Gratis spiegelgesprek. 

 

Over mij

In deze blogs schrijf ik hoe ik rust heb gevonden en mijn leven als moeder een stuk leuker en gemakkelijker heb gemaakt. Ik wil jou graag inspireren om ook ‘Van overleven naar écht leven te gaan’ zodat jij ook een relaxte moeder kunt zijn die voluit geniet van de kind(eren) en het ouderschap.

Gerelateerde artikelen

Waarom is je kind loslaten zo moeilijk?

Waarom is je kind loslaten zo moeilijk?

Het ouderschap is een reis van liefde en loslaten. Jij als ouder voelt diepe liefde voor je kind maar ervaart ook moeilijkheden bij het loslaten. Dit komt voort uit verantwoordelijkheidsgevoel en de diepgewortelde liefdesband. Het is essentieel voor jou als ouder om te leren loslaten zowel voor je eigen groeiproces als dat voor je kind. Want je kind loslaten is geen verlies van liefde, maar een ruimte scheppen voor persoonlijke groei en zelf zorg, wat zowel ouders als kinderen ten goede komt. In deze blog een aantal tips om met de uitdagingen van jouw kind loslaten om te gaan.

lees verder
Je kind niet ‘loslaten’ maar anders vasthouden: De kunst van begeleid Loslaten in Ouderschap

Je kind niet ‘loslaten’ maar anders vasthouden: De kunst van begeleid Loslaten in Ouderschap

Deze blog verkent de kracht van “anders vasthouden” in het ouderschap, waarbij loslaten van je kind niet betekent het verliezen van liefde, maar eerder het omarmen van groei. Begeleid loslaten word hierbij een nieuwe benadering van het ouderschap. Het benadrukt het belang van begeleid loslaten, waar ouders hun kinderen aanmoedigen om hun vleugels uit te slaan terwijl ze een veilige haven bieden. Deze aanpak bevordert onafhankelijkheid, zelfvertrouwen en verantwoordelijkheid bij kinderen. Voor ouders betekent het begeleid loslaten niet alleen een les voor het kind, maar ook een kans voor persoonlijke groei. Het opent de deur naar persoonlijke ruimte en bewuste zelfzorg, waardoor ouders zich kunnen richten op hun eigen interesses en welzijn.

lees verder
Vraagt jouw kind ook veel (negatieve) aandacht?

Vraagt jouw kind ook veel (negatieve) aandacht?

Kinderen hebben aandacht nodig, maar soms vragen ze dit op een negatieve manier die ouders kan irriteren. Deze blog bespreekt hoe je kunt omgaan met negatieve aandachtvragende gedragingen van je kind. Belangrijke stappen zijn: begrijpen waarom je kind aandacht zoekt, echte aandacht geven, bewust zijn van afleidingen, de echte behoeften van je kind ontdekken, passende aandacht bieden, en geduldig met jezelf zijn. Door deze benaderingen toe te passen, kun je de band met je kind versterken en harmonie in je gezin bevorderen. Ga hiermee aan de slag met de online training: Hoe luistert mijn kind weer?

lees verder

0 Reacties

Verzend een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

GRATIS mini masterclass 'Van overleven naar écht leven als moeder'

In 10 minuten weet jij hoe jij vanuit rust en vertrouwen als moeder 'alle ballen hoog kan houden'en kunt leven zonder opvoedstress.

Direct te bekijken en 10 concrete stappen en tips zodat jij ontspannen kunt leven en voluit kunt genieten van het ouderschap

Check direct je mailbox (ook de spam) om direct de masterclass te bekijken

Tweet
Share
Share
Pin